درمان-بیماری-ها-با-پزشکی-فردمحور

نقش مهم پزشکی فرد محور در درمان بیماری ها

پزشکی فرد محور (Personalized Medicine)، روش نوین پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های مختلف بر اساس ساختار مولکولی هر فرد می باشد. پزشکی فرد محور بر اساس پیش آگاهی، پیشگیری، تشخیص فرادقیق و کنترل و نظارت فرد محور بیمار بوده و بر اساس ژنتیک و سبک زندگی خاص هر فردی، برنامه های درمان فرد محور و ارتقای کیفیت زندگی را مدیریت می نماید. در این مقاله به توضیحاتی درباره پزشکی فرد محور می پردازیم و اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار می دهیم. با ما در ادامه همراه باشید…

در ویدئوی زیر توضیحات پروفسور نیرنیا درباره پزشکی فرد محور را مشاهده کنید:

پزشکی فرد محور چیست؟

در پزشکی فرد محور یا p7medicine، هفت p را بررسی می کنیم. این هفت p بر پیشگیری، تشخیص و درمان تاثیر عمده دارد و آزمایش های مولکولی حین تشخیص حین درمان و مونیتور بیمار حین درمان را بر عهده دارد. پزشکی فرد محور بر اساس پروفایل ژنتیکی و مولکولی شما، شناسنامه ژنتیک به شما می دهد که برای هر بیماری باید چه اقداماتی جهت پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری ها انجام شود. امروزه پزشکی فرد محور نقش مهمی در درمان سرطان، بیماری های مغز و اعصاب، بیماری باکتریایی، عفونی، اختلالات ایمونولوژی، بیماری های پوستی، بیماری های قلبی و عروقی، پیوند اعضا بیماری های دهان و دندان و … کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: سلول درمانی چه بیماری هایی را درمان می کند؟

پزشکی-فردمحور-چیست؟

اهداف پزشکی فرد محور

هدف از پزشکی فردمحور کمک به تشخیص و درمان بیماری های مختلف می باشد. به صورتی که برای درمان بیماری، یک تجویز کلی برای همه افراد صورت نمی گیرد و درمان هر فرد با توجه به ویژگی های ژنتیکی او و پس از بررسی کامل این ویژگی ها انجام می شود. از جمله اهداف پزشکی فرد محور عبارتند از:

  • پیش بینی خطر ابتلا به بیماری ها در مراحل اولیه و قبل از بروز علائم بالینی
  • پیشگیری، درمان و منتورینگ بیماری ها بر اساس ساختار مولکولی فرد
  • تشخیص بیماری با استفاده از داده های بیولوژیکی افراد
  • انتخاب سبک زندگی مناسب و بهتر بر اساس ساختار مولکولی هر فرد
  • تعیین بهترین روش درمان برای هر فرد بر اساس ویژگی های ژنتیکی و مولکولی

اما شاید برای شما درباره ژنتیک سوالاتی پیش بیاید که ژن و سلول های بدن ما چه ویژگی هایی دارند و چه تغییراتی در آن ها صورت می گیرید که یک بیماری ایجاد می شود. در ادامه به توضیحاتی در این زمینه می پردازیم.

پروفسور نیرنیا در مرکز پزشکی فرد محور دوسلدورف آلمان مشغول به فعالیت هستند و به افراد مختلف در درمان بیماری ها و اصلاح سبک زندگی با پزشکی فردمحور کمک می کنند. برای اطلاعات بیشتر ومشاوره می توانید با شماره تماس بگیرید.

جهش ژنتیکی چیست؟

در ساختار بدن انسان ژن ها و مولکول های زیادی دخالت دارند. ما 19 هزار ژن در هر سلولی داریم که این تعداد به حدود 42 پروتئین در یک سلول کد می کند. برای مثال در ساختار دست انسان ژن های بسیار زیادی دخالت دارند تا دست به صورتی که هست نمایان شود. اگر جهشی اتفاقی بیفتد، انگشتان اضافی ایجاد می شود. تغییر در ژن SHH باعث می شود که تعداد انگشتان فرد بیش از اندازه باشد. این تغییرات جهش نامیده می شود.

اهمیت پزشکی فرد محور

 یک سری تغییرات ژنتیکی و مولکولی هستند که جهش نیستند و به عنوان پلی مورفیسم POLYMORPHISM نامیده می شوند. پلی مورفیسم تغییرات بسیار جزئی هستند که تفاوت بین افراد را ایجاد می کند. اثر انگشت انشان را مثال می زنیم که اثر انگشت دو نفرد با هم متفاوت است، ولی ساختار دست با هم مشابه می باشد. این تفاوت های کوچک می توان اثرات بسیار بزرگی را ایجاد کند. همانطور که گفتیم حدود میلیون ها پروتئین در یک سلول است. یکی از این پروتئین ها که نقش اساسی دارند، آنزیم ها می باشند. از بین این آنزیم ها سیتوکروم 450 نقش اساسی در سم زدایی و هضم بسیاری از مولکول ها که وارد بدن می شوند. یکی از آنزیم های سیتوکروم 450، آنزیم CYP 1A2 می باشد که مخصوص هضم قهوه می باشد.

از این آنزیم انواع و اقسام و پلی مورفیسم مختلفی وجود دارد که اگر فرد پلی مورفیسم 1F را داشت، قهوه روی او اثری خاصی نخواهد داشت و فرد حتی با خوردن اسپرسو شب را راحت می خوابد. اما اگر آنزیم نوع  1Fنباشد و از نوع معمولی CYP 1A2 وجود داشته باشد، هضم قهوه کند خواهد بود و باعث می شود قهوه اثرات بیشتری روی بدن داشته باشد.

ژن ‌درمانی سرطان چیست و چگونه انجام می شود؟

پزشکی-فردمحور

 این آنزیم قهوه را به مولکول های زیادی تقسیم می کند، هضم و تجزیه می کند، در نتیجه مولکول ها می توانند اثرات زیادی را در بدن به مرور زمان داشته باشند. به همین خاطر است که در چنین افرادی ریسک سکته قلبی را تا 40 درصد بیشتر خواهیم داشت. این یکی از هزاران هزار پروتئینی است که در بدن می باشد و می بینید که یک تغییر کوچک یک مولکول می تواند چه اثرات زیادی را روی یک ماده غذایی مانند کافئین و قهوه داشته باشد.

 ما در بدن خود سلول های متفاوتی داریم که 200 نوع می باشد، در هر سلولی میلیون ها میلیون پروتئین داریم و تغییرات بین افراد می تواند بسیار زیاد باشد. این تغییرات به حدی است که اگر تار مویی از فردی پیدا شود، می توان متوجه شد که این تار مو مربوط به چه کسی است. به دلیل اینکه افراد ویژگی های ژنتیکی مختص به خود را دارند، انتخاب روش درمانی یکسان برای همه ممکن است آن را به نتیجه نرساند. پزشکی فرد محور با توجه به شرایط هر فرد برای او برنامه درمانی را انجام می دهد.

کلام آخر

در این مقاله به توضیحاتی درباره پزشکی فردمحور پرداختیم و درباره اهداف و اهمیت آن صحبت کردیم. درمان بیماری ها با پزشکی فرد محور انقلابی در سیستم بهداشت و درمان است که نقش مهمی در سلامت و بهبود سبک زندگی افراد در ایران و کشورهای دیگر دنیا را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط