درمان ریزش موی ارثی

آیا ریزش موی ارثی قابل پیشگیری و درمان است؟

ریزش مو ارثی نوعی اختلال در چرخه رشد مو است که موجب کاهش فولیکول های مو شده و موهای شقیقه و خطوط روی سر از ابتدایی ترین نواحی هستند که دچار ریزش می‌شوند. برخی افراد تصور دارند که ریزش موی ارثی از سمت خانواده مادر به ارث می‌رسد اما این باور کاملا اشتباه و بی اساس است. این مشکل هم برای مردان و هم بانوان وجود دارد. در این مقاله با ما همراه باشد تا متوجه شوید که آیا ریزش موی ارثی، درمان دارد یا خیر و علائم این اختلال را بشناسید.

ریزش موی ارثی

ریزش موی ارثی چیست؟

ریزش مو ارثی یا آلوپسی ارثی، یک وضعیت ژنتیکی است که باعث ریزش بیش از حد موها می‌شود. این وضعیت می‌تواند از سمت خانواده مادری و یا از سمت خانواده پدری برای افراد به ارث برسد. آلوپسی ارثی معمولاً در قالب یکی از چندین الگوی ریزش مو از جمله آلوپسیا آره آتا Alopecia Areata (ریزش موها در قسمت های خاص از سر مانند پشت سر یا دور ) یا آلوپسی یونیورسالیس Alopecia universalis (ریزش تمام موها از سر و بدن) ظاهر می‌شود. این وضعیت ممکن است با عوامل محیطی یا استرس ترکیب شود و شدت آن را تغییر پیدا کند اما اصلی‌ ترین عامل آن ژنتیک است. درمان هایی مانند داروها یا روش های جراحی می‌توانند در کنترل ریزش مو و بهبود آلوپسی ارثی کمک کنند.

بیشتر بخوانید: ژن درمانی

علل ریزش موی ارثی

بسیار واضح و مشخص است که علل ریزش موی ارثی معمولاً به عوامل ژنتیکی برمی‌گردد. اگر یک یا هر دوی والدین یا افرادی در خانواده شما مشکل ریزش مو ارثی داشته باشند، احتمالاً شما نیز به این مشکل دجار خواهید شد. همچنین فعالیت برخی ژن ‌ها و عوامل محیطی می‌توانند در این میان نقش داشته باشند. به طور کلی، عوامل ژنتیکی مهمترین عامل در ایجاد ریزش موی ارثی بشمار می‌رود.

علائم ریزش موی ارثی

شاید شناخت علائم ریزش موی ارثی در برابر ریزش موی عادی کمی سخت به نظر برسد. برخی از این نشانه ها عبارتند از:

  • شروع ریزش مو از مناطق خاصی از سر مانند پشت سر یا دور سر خواهد بود.
  • کاهش ضخامت موهای باقی‌ مانده و نازک تر شدن آن ها نیز نشانه ریزش مو ارثی است.
  • کاهش حجم موها و ضعف و شکنندگی بیشتر آن ها
  • افزایش تراکم پوست سر
  • رشد موهای نازک با نوک تیره

بیشتر بخوانید: پزشکی فرد محور چیست؟

سن ریزش موی ارثی

سن شروع ریزش موی ارثی متناسب با الگوی افراد خانواده متفاوت خواهد بود. برخی افراد ممکن است از سنین جوانی با ریزش موی ارثی روبرو می‌شوند، در حالی که برخی دیگر این مشکل را در سنین بالاتر تجربه می‌کنند. معمولاً ریزش موی ارثی در سنین بعد از دوران نوجوانی، مانند دهه‌ های سوم و چهارم زندگی شروع می‌شود. ریزش موی ارثی در آقایان معمولا زودتر از بانوان ایجاد می‌شود و از حدود 25 سالگی شروع می‌شود و ممکن است که فرد تا سن 40 سالگی به طور کامل کچل باشد. توجه کنید که این اعداد همیشه برای افراد یکسان نیست و به نوع ژن و وضعیت بدنی فرد بستگی دارد.

پیشگیری از ریزش موی ارثی

پیشگیری از ریزش موی ارثی

برخی اقدامات وجود دارند که می‌توانند به پیشگیری از ریزش موی ارثی کمک کنند یا میزان ریزش آن را تا میزان زیادی کاهش دهند. عبارتند از:

  • استفاده از شامپوها و محصولات مراقبتی مناسب برای نگهداری سلامتی و قوت موها.
  • مصرف مواد غذایی با ویتامین‌ ها و مواد مغذی مانند پروتئین، آهن، روغن‌ های اسید چرب امگا 3 و 6 که برای سلامتی موها مفید هستند.
  • تمرینات آرامش بخش مانند مدیتیشن، یوگا یا هر فعالیتی که به کاهش استرس کمک کند.
  • استفاده از مواد شیمیایی کمتر و محافظت از موها در برابر دمای بالا و مواد شیمیایی ضرر آور.
  • برای رسیدن به تشخیص دقیق و دریافت راهنمایی درمانی، مراجعه به پزشک متخصص مو و پوست توصیه می‌شود.
  • استفاده از محصولات پیشگیری کننده از ریزش مو مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید می‌توانند در کنترل ریزش موی ارثی موثر باشند.

بیشتر بخوانید: اختلال نقص توجه و ژنتیک

درمان ریزش موی ارثی

درمان ریزش موی ارثی معمولا با توجه به سن و شرایط جسمانی و وضعیت ریزش موی افراد متفاوت است و انتخاب نحوه درمان به تشخیص پزشک بستگی دارد. برخی از روش های درمانی معمول ریزش موی سر ارثی در ادامه بیان شده است.

محصولات دارویی: محصولاتی مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید که به عنوان مواد پیشگیری کننده از ریزش موی ارثی شناخته می‌شوند، گاها توسط پزشک تجویز می‌شوند.

درمان ‌های لیزری: استفاده از درمان ‌های لیزری مانند لیزر تحریک ریشه و فولیکول مو که به افزایش رشد مو کمک می‌کنند و می‌توانند در کنترل ریزش موی ارثی مؤثر باشند.

درمان ‌های هورمونی: در برخی موارد، مشکلات هورمونی عامل کمک کننده ریزش موی ارثی می‌باشند. برای درمان این مشکلات، درمان ‌های هورمونی در برخی موارد توسط پزشک تجویز می‌شوند.

پیوند مو: کاشت مو، شامل انتقال موهای سالم از نواحی دیگری از بدن به مناطقی است که موهای آنجا ریزش کرده است و می‌تواند بهبود چشم گیری در فرآیند ریزش موی ارثی خواهد داشت.

سوالات متداول

ریزش موی ارثی تا چه سنی خود را نشان می‌دهد؟

در واقع میزان سن برای شروع ریزش مو ارثی یک عدد ثابت نیست و شاید شما تا 40 سالگی موهای پرپشت و سالمی داشته باشید اما به یکباره از آن سن ریزش مو ارثی شما شروع شود و در مدت زمان کوتاهی کچل شوید.

ریزش موی ارثی در بانوان هم وجود دارد؟

برخی افراد تصور دارند که این مشکل ریزش مو فقط برای مردان اتفاق می‌افتد اما این فرضیه کاملا اشتباه است. این احتمال وجود دارد که در خانم ها نیز ژن هایی درگیر این اختلال شوند و اغلب از سنین 40 سالگی به بعد و نزدیک دوران یائسگی خود این مورد را بیشتر مشاهده خواهند کرد.

نتیجه گیری

ریزش موی ارثی یک مشکل ژنتیکی است که می‌تواند در هر سنی آغاز شود و الگوی مختلفی از ریزش مو را در افراد نشان دهد. عوامل ژنتیکی عامل اصلی این وضعیت بوده اما عوامل محیطی و هورمونی نیز در افزایش ریزش مو نقش خواهند داشت. توجه کنید که درمان های خودسرانه می‌تواند بر الگوی ریزش مو ارثی اثر منفی داشته باشد، بنابراین باید حتما برای استفاده هر یک از روش ‌های درمانی مانند محصولات دارویی و روش ‌های درمانی پیشرفته و … با پزشک متخصص مشورت داشته باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط