روش های جراحی برای درمان ناهنجاری کودکان

درمان ناهنجاری های مادرزادی (معرفی موثرترین روش ها)

درمان ناهنجاری های مادرزادی یکی از موضوعات بسیار مهم در بیمارانی است که از ابتدای تولد تا دوره بزرگسالی به این دسته از مشکلات مبتلا شده‌اند. بیماری‌های مادرزادی جزء اختلالات شایع در میان بسیاری از افراد است. تحقیقات صورت‌گرفته در حوزه شناسایی بیماری‌های مادرزادی بیانگر آن است که امروزه بیشتر ۴۰۰۰ نوع اختلال وجود دارد که بسیاری از نوزادان از همان ابتدا با آن متولد شده‌اند. این دسته از بیماری‌ها دارای طیف گسترده‌ای هستند و بخش قابل‌توجهی از آن را اختلالات مربوط به قلب تشکیل می‌دهد.

درمان ناهنجاری های مادرزادی

روش های درمان ناهنجاری های مادرزادی

گسترش ابعاد علوم پزشکی  با تکیه بر دانش‌های روزافزون متخصصان این حوزه توانسته‌ است روش‌های درمانی مهمی را برای این دسته از بیماری‌ها کشف کند. پزشکان متخصص در این زمینه می‌توانند با بررسی شدت عارضه و نوع ناهنجاری در بدن افراد، مناسب‌ترین گزینه را برای درمان آن در نظر بگیرند. این روش‌ها در اکثر موارد نتایج مطلوبی را برای بهبود اختلال در بدن بیمار ایجاد می‌کنند. ما در ادامه این مقاله به برخی نکات مهم در خصوص مناسب‌ترین روش درمان ناهنجاری های مادرزادی در بیماران مبتلا به این عارضه اشاره خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: کمبود هورمون رشد

درمان ناهنجاری های مادرزادی با ژن درمانی

درمان ناهنجاری‌های مادرزادی با استفاده از ژن درمانی می‌تواند یک راه حل مؤثر باشد. در ژن درمانی، ژن‌های سالم و عادی به سلول‌های بدن تزریق می‌شوند تا عملکرد صحیح آنها را بازسازی کنند و نواقص ژنتیکی را ترمیم کنند. این فناوری می‌تواند در بسیاری از بیماری‌های مادرزادی مؤثر باشد و بهبود وضعیت سلامت آنها را بهبود بخشد. اما مهم است که درمان با ژن درمانی مورد تایید و نظارت های دقیق قرار بگیرد و تحت نظر تیم متخصصان پزشکی و ژنتیک صورت پذیرد. همچنین، لازم است اطلاعات به روز و دقیق در مورد ناهنجاری مادرزادی خاصی که در نظر دارید را بدست آورده و در مشاوره با پزشک خود در نظر بگیرید.

مرکز بین المللی پزشکی فرد محور واقع در شهر دسلدورف آلمان با همت متخصصین در رشته های مختلف در سال 2018 افتتاح گردید. هدف اصلی این مرکز گسترش مدل نوین پزشکی فرد محور برای بیماران پزشکان محققین و شرکتهای فعال در این زمینه میباشد. پزشکی فرد محور مدل جدیدی از پزشکی می باشد که مختصات شخصی هر فرد را از جمله مختصات مولکولی ژنتیکی جنسیت سن موقعیت جغرافیایی را در تشخیص فرا دقیق و درمان اختصاصی مورد توجه قرار می دهد. 

درمان ناهنجاری ‌های مادرزادی با مصرف دارو

استفاده از روش‌های دارو درمانی تأثیرات قابل‌توجهی بر درمان بیماری‌های مادرزادی دارد. پزشکان با توجه به شرایط جسمانی و بررسی نوع اختلالات مادرزادی، بسیاری از دارو‌هایی که باعث کاهش اثرات ناشی از ناهنجاری در بدن بیمار می‌شود را تجویز می‌کند. نقش دارو در بدن بیماران مبتلا به اختلالات مادرزادی، اغلب به‌صورت اصلاحی بوده و روند درمان آن نیازمند زمان بیشتری است. استفاده از روش‌های دارو درمانی معمولا به همراه سایر راهکارهای دیگر در نظر گرفته می‌شود و جزء بخش مهم و استراتژیک در بهبود ریشه‌ای اختلال مادرزادی به‌شمار می‌رود. میوپاتی، نارسایی کلیه و ناراحتی‌های قلبی از جمله اختلالاتی هستند که به کمک مصرف دارو تحت درمان قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: آزمایش غربالگری ژنتیک

درمان خانگی ناهنجاری های مادرزادی

یکی از روش‌های موثر برای درمان بیماری‌ های مادرزادی در بدن افراد، استفاده از راهکار‌های خانگی و سنتی است. درمان خانگی ابعاد مختلفی از زندگی بیماران را در بر می‌گیرد و معمولا شیوه ساده‌تری نسبت به سایر روش‌های دیگر دارد. بسیاری از راهکار‌های خانگی مبتنی بر حمایت خانواده‌ها است و برای برطرف‌سازی بسیاری از اختلالات لازم است که والدین کودکان برای بهبود وضعیت بیمار نیز همکاری داشته باشند.

  • رژیم غذایی مناسب: برخی از مشکلات مادرزادی ممکن است با استفاده از رژیم غذایی سالم و حذف مواد مضر در برنامه تغذیه بیمار، بهبود پیدا کند. از جمله مشکلاتی که به‌ شکل اختلالات مادرزادی در بدن بیماران ایجاد می‌شود و اغلب با استفاده از این روش درمان پیدا می‌کند، بی اختیاری در مدفوع بیمار است.
  • فعالیت‌های بدنی: استفاده از ورزش‌های تخصصی و داشتن فعالیت‌های بدنی تأثیرات قابل‌توجهی بر درمان بسیاری از اختلالات مادرزادی در بدن بیماران خواهد داشت. مشکلات مفصلی و اختلالات مربوط به ستون فقرات یا اسکلت در برخی موارد بر اثر ناهنجاری‌های مادرزادی ایجاد می‌شود که در موارد خفیف با استفاده از فعالیت‌های بدنی منظم بهبود پیدا می‌کند.
  • تفریح درمانی: یکی از روش‌های درمان خانگی ناهنجاری های مادرزادی که نقش مهمی در بهبود این دسته از اختلالات دارد، افزایش میزان اعتماد به نفس و بهبود روحیه بیمار در طی دوره درمان است. این روش ممکن است شامل انجام بازی‌های گروهی و گذراندن اوقات فراغت با کودکان مبتلا به بیماری‌ باشد. توجه به عزت نفس و سلامت روانی بیمار برای شروع دوره درمانی، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپی یک راهکار درمانی مناسب برای بهبود مشکلات مادرزادی و درمان اختلالات حرکتی و اسکلتی در بیماران محسوب می‌شود. در این شرایط فیزیوتراپیست‌ها با توجه به نوع اختلال و بررسی سلامت جسمانی فرد، بهترین روش‌های درمانی را برای بیمار در نظر می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج

روش های درمان ناهنجاری های مادرزادی

روش‌های جراحی برای درمان ناهنجاری ‌های مادرزادی

ازجمله راهکار‌های قطعی برای درمان ناهنجاری های مادرزادی، استفاده از روش‌های جراحی است. این روش با هدف بهبود قطعی بیمار انجام می‌شود و جزء آخرین تدابیر درمانی برای کنترل اختلالات ناهنجاری در افراد به‌شمار می‌رود. بسیاری از این اختلالات به کمک انجام جراحی بهبود پیدا می‌کنند و به طور کامل در بدن بیمار ریشه‌کن می‌شود. بیماری‌های قلبی از جمله اختلالات مربوط با ناهنجاری مادرزادی است که معمولا به روش جراحی درمان پیدا می‌کند. بسیاری از افرادی که با مشکلات قلبی و عروقی مواجه هستند با انجام این عمل توانسته‌اند به سطح مطلوبی از سلامت جسمانی برسند. امروزه به کمک پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه تکنولوژی و علوم پزشکی، جراحی جنین دارای اختلال مادرزادی در داخل رحم نیز امکان‌پذیر شده است.

خلاصه مقاله

درمان بیماری های مادرزادی یکی از موضوعات بسیار مهم در حوزه پزشکی محسوب می‌شود که امروزه با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در این زمینه، روش‌های مختلفی برای بهبود انواع اختلالات مربوط به این بیماری کشف شده است. سه شیوه اصلی درمان اختلالات مادرزادی، مصرف دارو، استفاده از درمان خانگی و سنتی یا جراحی است‌. در برخی موارد ممکن است پزشک دو یا چند روش را برای بهبود قطعی این بیماری‌ها انتخاب کند. استفاده از روش‌های درمانی ذکر شده، تأثیرات قابل‌توجهی بر بهبود اختلالات مادرزادی خواهد داشت.

منابع:

https://www.healthline.com/health/congenital-heart-disease

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21437824/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط