اسکیزوفرنی و ژنتیک چه ارتباطی با هم دارند؟

اسکیزوفرنی و ژنتیک که موضوع بحث ما در این مطلب است، رابطه ی تنگاتنگی با یکدیگر داشته، به گونه ای که وراثت پذیری اسکیزوفرنی ۷۰ ۸۰ درصد تخمین زده شده است. بنابراین آن دسته از افرادی که در خویشاوندان درجه یک خود، بیمار اسکیزوفرنی دارند، در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. از آن جایی که بخش عمده ابتلا به این بیماری به ژنتیک مربوط است، به کارگیری روش های درمان تنها به جهت کاهش علائم و کنترل این بیماری به کار گرفته می شود. با این وجود به کمک مشاوره  ژنتیکی اسکیزوفرنی می توان ارثی بودن این بیماری آگاه شد و از ابتلای فرزندان به آن جلوگیری نمود.

اسکیزوفرنی و ژنتیک

 ارتباط ژنتیک و اسکیزوفرنی

 اسکیزوفرنی نوعی اختلال روانی مزمن بوده که حدود یک درصد از مردم جهان را درگیر کرده است. این بیماری ممکن است بر اثر عوامل محیطی یا ژنتیکی بروز کند که ژنتیک نقش تعیین کننده ای در ابتلا به اسکیزوفرنی خواهد داشت، به گونه ای که حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد ابتلا به اسکیزوفرنی رابطه مستقیمی با ژنتیک دارد. بنابراین در صورتی که یکی از والدین به این بیماری مبتلا باشد، احتمال بروز آن در فرزند حدود ۱۳ درصد خواهد بود و در صورت بیماری هر دو والد فرزند با احتمال ۵۰ درصد، در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارد. البته این نکته را فراموش نکنید که علت ابتلا به اسکیزوفرنی در همه افراد ژنتیک نخواهد بود.

آیا اسکیزوفرنی ژنتیکی است؟

قطعا با خواندن این مطلب تا به این جا تا حدودی به پاسخ این پرسش دست یافته اید. اما باید بدانید که اسکیزوفرنی بر اثر علل نظیر عوامل ژنتیکی شامل واریانس های ژنتیکی و عوامل محیطی از قبیل مصرف ماری جوانا در سن بلوغ، تغذیه نامناسب مادر در دوران بارداری، عفونت و … خواهد بود. یکی از مهم ترین عوامل موثر در بروز این بیماری، ابتلای یکی از اعضای درجه یک خانواده است. بنابراین میزان احتمال ابتلا به این بیماری با وجود سابقه ی خانوادگی ۱۰ درصد خواهد بود.

بیشتر بخوانید: پزشکی فردمحور

طبق تحقیقات انجام شده، تعدادی از ژن ها به طور مستقیم با اسکیزوفرنی مرتبط بوده و این ژن ها با تأثیر بر روی مغز و ایجاد تفاوت های ساختاری، احتمال بروز این بیماری را افزایش می دهند. اما از آن جایی که ژنتیک اسکیزوفرنی پیچیده است، چگونگی ابتلا به این بیماری از طریق ژن ها، نیاز به تحقیقات و مطالعات بیشتری دارد. استادیار روانپزشکی دانشگاه بوستون، کریستین کرافورد می گوید که طبق مطالعات تصویربرداری عصبی، افراد مبتلا به اسکیزوفرنی دارای حجم قشر پایین و بطن های مغزی بزرگ هستند.

آیا اسکیزوفرنی ژنتیکی است

آیا اسکیزوفرنی ارثی قابل درمان است؟

با به کارگیری روش های درمان از قبیل دارو درمانی، درمان روانشناختی، الکترو شوک درمانی و تحریک عمیق مغز، می توان علائم ناشی از این بیماری را کاهش داد و احتمال بازگشت یا عود نشانه ها را پایین آورد. در صورت مراجعه به پزشک متخصص و به کارگیری بهترین روش درمان تقریبا نیمی از بیماران اسکیزوفرنی بهبودی چشمگیری خواهند داشت. این در حالی است که تنها بخش کمی از افراد مبتلا به این بیماری به طور کامل بهبود می یابند.

بیشتر بخوانید: درمان سرطان خون با ژن درمانی

مشاوره ژنتیکی اسکیزوفرنی

 ژنتیک و اسکیزوفرنی که رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند سبب نگرانی بسیاری از والدین به هنگام بارداری شده است اما باید گفت که به کمک مشاوره ژنتیکی اسکیزوفرنی، می توان ژنتیکی بودن این بیماری را تشخیص داد و از انتقال این ژن ها به نسل های بعد جلوگیری نمود. بنابراین در صورت ابتلا به این بیماری از اهمیت و ضرورت مشاوره ژنتیک غافل نشوید. بی شک این مشاوره کمک شایانی را در تشخیص علت این بیماری و جلوگیری از انتقال آن به فرزند خواهد کرد.

سوالات متداول

نتیجه گیری

در این مطلب به ارتباط ژنتیک و اسکیزوفرنی پرداختیم و میزان احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی در فرزندانی با والدین بیمار را شرح دادیم. آن دسته از فرزندانی که هر دو والد به اسکیزوفرنی مبتلا هستند، به احتمال 50 درصد این بیماری را تجربه خواهند کرد. بنابراین اسکیزوفرنی در برخی از افراد عامل ژنتیکی داشته که می توان به کمک آزمایش ژنتیک، تاثیر ژنتیک بر این بیماری را تشخیص داد، اما برخی از بیماران نیز بر اثر عوامل محیطی با اسکیزوفرنی دست و پنجه نرم می کنند که در هر صورت می توان علائم این بیماری را کنترل کرد.

یک پاسخ
  1. سلام. آیا آزمایش ژنتیک می تواند مشخص کند که فرد به خاطر ژنتیک به اسکیزوفرنی مبتلا شده یا محیطی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط