پزشکی فرد محور و درمان سرطان

نقش پزشکی فرد محور در درمان سرطان

پزشکی فرد محور و درمان سرطان چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ آیا پزشکی فرد محور در درمان سرطان موثر است؟ پزشکی فرد محور یا درمان هدفمند، مبتنی بر درمان بیماری ها بر اساس ویژگی های سلولی مولکولی فرد می باشد. از این روش درمانی نوین می توان در درمان سرطان استفاده کرد. متاسفانه امروزه آمار مبتلایان به سرطان در حال افزایش است و یافتن راهی موثر برای درمان این بیماری بسیار حائز اهمیت است.

یکی از بحث‌های نوین که در سال‌های اخیر در درمان بیماری ها به خصوص درمان بیماری های مزمنی مانند سرطان باب شده است، درمان فرد محور می‌باشد. در ادامه توضیحاتی در این مورد ارائه خواهیم کرد.

مدیریت تشخیص فرادقیق و درمان فرد محور سرطان در مرکز بین المللیP7SPORT

تاریخچه‌ نقش پزشکی فرد محور در درمان بیماری سرطان

از حدود 50 سال پیش تغییر بحث برانگیز فلسفه‌ی نقش پزشکی فرد محور در درمان بیماری سرطان مطرح شد و امروز اکثر پزشکان نظر مثبتی در مورد اثرات این روش در درمان بیماران مبتلا به سرطان دارند تا جایی که سازمان بهداشت جهانی دستورالعملی جهت دستیابی به اهداف مراقبت فرد محور ارائه نموده است. در حال حاضر نقش پزشکی فرد محور در درمان بیماری سرطان بحث برانگیز نمی‌باشد اما همچنان چالش‌هایی در مسیر دستیابی به نتایج مطلوب وجود دارد.

درمان فرد محور یا مراقبت بیمار محور سرطان

تعریف دیگری که برای نقش پزشکی فرد محور در درمان سرطان می‌توان در نظر گرفت توجه به علائم فردی هر بیمار با توجه به سوابق فردی وی در گذشته می‌باشد. درمان‌هایی که برای بیماران در حال حاضر ارائه می‌شود به هیچ وجه فرد محور نبوده بلکه گروه محور می‌باشد. به عبارتی علائم و نتایج آزمایش بیماران با توجه به علائم و نتایجی که برای گروهی طبیعی تعریف شده است مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال اگر نتایج آزمایش شما در محدوده‌ای که در گذشته تعیین شده است قرار بگیرد شما به عنوان سالم و در صورتی که خارج از این محدوده باشد شما به عنوان بیمار در نظر گرفته می‌شود. اما در برخی موارد این پارامترها نمی‌تواند به طور کامل صحیح باشد. در بعضی موارد لازم است فرد از گروه جدا شده و نتایج آزمایش‌ها با توجه به سوابق فردی مورد بررسی قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: آزمایشات ژنتیکی درمان هدفمند سرطان

درمان اولین بیمار سرطانی آلمانی در ایران توسط پزشکی فرد محور

در حال حاضر پزشکان برای در نظر گرفتن یک فرد با خصوصیات منحصر به فرد بیوشیمیایی هیچ آموزشی ندیده‌اند، اما باید به این موضوع توجه داشت هر فردی با خصوصیات منحصر به فرد می‌تواند پاسخ‌های متفاوتی نسبت به درمان‌های بیماری سرطان داشته باشد.

برای توضیح دقیق‌تر این مثال می‌تواند کمک کننده باشد: بسیاری از ما محدوده‌ی طبیعی فشار خون و ضربان قلب خود را نمی‌دانیم اما می‌توانیم تشخیص دهیم که چه زمان تپش قلب ما بالاتر می‌رود و یا فشار خون پایینی داریم. محدوده‌ی نرمال فشار خون و ضربان قلب برای هر بیماری ممکن است متفاوت باشد و با توجه به همین موضوع روش درمانی که برای بیماران مبتلا به سرطان انتخاب می‌شود با توجه به سایر علائم اختصاصی و فردی آنها باید انتخاب شود.

مراقبت فرد محور معنای دیگری نیز می تواند داشته باشد. اما یکی از موارد مورد نظر، احترام به ارزش‌ها و ترجیحات بیمار در روند درمان بیماری سرطان می‌باشد. با توجه به اینکه جهت درمان بیماری سرطان گزینه‌های مختلفی جهت درمان وجود دارد به نظر می‌رسد احترام به نظر بیمار جهت انتخاب روش دلخواه از بین گزینه‌های متعدد درمان می‌تواند تاثیر مثبتی بر روحیه‌ی بیمار داشته باشد.

در این رویکرد بیمار می‌تواند نقش فعالی در مراحل مختلف درمان داشته باشد. با توجه به اینکه برخی از بیماران پس از اطلاع از بیماری خود دچار مشکلات روحی و ناامیدی می‌شوند پزشکی فرد محور می‌تواند انها را تشویق به مشارکت فعال در تمام دوره‌های درمان نماید.

رویکردهایی پزشکی فرد محور در درمان سرطان

در نقش پزشکی فرد محور درمان سرطان مراقبت‌های بهداشتی برای هر بیمار به صورت منحصر به فرد و در ترکیب با سایر روش ها لحاظ می‌شود. رویکردهایی که در این روش درمان باید مورد توجه قرار بگیرند عبارتند از:

  • در نظر گرفتن ویژگی‌های منحصر به فرد بیوشیمیایی و بیولوژیکی هر فرد
  • توجه به ارزش‌ها و دیگاه‌های بیمار
  • در نظر گرفتن تصمیمات خانواده‌ی بیمار در انتخاب روش درمان

بیشتر بخوانید: انواع بیماری های ژنتیکی

تاثیر پزشکی فرد محور در درمان بیماری سرطان

در انتخاب روش درمان فرد محور توجه به نیازهای فردی بیمار بر اساس جمعیت شناسی، بیولوژی، نوع تومور و ترجیحات فردی بیمار انتخاب می‌شود. در درمان فرد محور پزشک از معیارهای دقیق و پیش بینی شده‌ی قبلی استفاده نمی‌نماید بلکه با مشاوره و ارائه‌ی راهنمایی‌های لازم بیمار را در تصمیم‌گیری و آمادگی‌های پیش از درمان دخیل می‌نماید.

معیارهای متفاوتی که در بررسی اثر پزشکی فرد محور در درمان بیماری سرطان استفاده می‌شود برخلاف معیارهای پیشین که بر مبنای درصد مرگ و میر بیماران و یا سالهای زنده ماندن پس از سرطان اندازه‌گیری می‌شد بر مبنای معیارهای جدیدی می‌باشد که شامل روزهای زنده ماندن و کیفیت زندگی در منزل اندازه‌گیری می‌شود.

نتیجه گیری

در این مقاله به ارتباط پزشکی فرد محور و درمان سرطان پرداختیم. با توجه به تمام توضیحاتی که ارائه کردیم، به نظر می‌رسد پزشکی فرد محور نسبت به درمان‌های کلاسیک بیماری سرطان از موفقیت بیشتری برخوردار می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط